Sosyal medya fenomenleri “Influencer” lar için yeni reklam düzenlemesi

Güncelleme:

Ticaret Bakanlığı, sosyal medyada yapılan reklamlarla ilgili bir kılavuz yayımladı. “Influencer” olarak adlandırılan kişiler bu kılavuza uymak zorunda olacak. İşte reklam verenlerin ve sosyal medya etkileyicilerinin uyacağı kurallar…

Ticaret Bakanlığı tarafından “Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz” yayımlandı.

Kılavuzun amacı, reklam veren, reklam ajansları, mecra kuruluşları ve reklamcılık ile ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluşlara yol göstermek.

AÇIK VE ANLAŞILIR OLACAK

Kılavuza göre, sosyal medya etkileyicisi aracılığıyla yapılan reklamların, açık ve anlaşılır şekilde anlatılması ve ayırt edilebilir olması zorunlu.

“GİZLİ REKLAM” YAPILMASI YASAK

Her türlü iletişim aracında olduğu gibi sosyal medyada da sesli, yazılı ve görsel olarak örtülü reklam yapılması yasak.

Reklam verenden maddi kazanç veya ücretsiz/indirimli mal gibi faydaların sağlandığı paylaşımlarda, sosyal medya etkileyicisi tarafından bu durumun açıkça belirtilmesi zorunlu.

KULLANILAN ETİKET VE AÇIKLAMALAR NASIL OLACAK?

Paylaşım içinde kullanılan renklerden ve arka fondan ayırt edilebilir nitelikte ve kolaylıkla okunabilir büyüklükte olmalı.

Tüketicilerin paylaşımla ilk karşılaştıkları anda, başka bir şey yapmalarına gerek kalmadan paylaşımın ticari reklam olduğu anlaşılacak biçimde ve konumda belirtilmeli.

Paylaşımda başka etiket veya açıklamalara yer verilmesi durumunda, bu etiket veya açıklamalar arasında görünebilir şekilde olmalı.

Paylaşımın yer aldığı mecranın ara yüz ve teknik özellikleri de dikkate alınarak, tüketiciler tarafından ilk bakışta fark edilebilecek biçimde sunulmalı.

SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİ HANGİ KURALLARA UYACAK?

Henüz deneyiminin bulunmadığı bir mal veya hizmete ilişkin, tüketiciler nezdinde o mal veya hizmeti onaylayacak ya da deneyimlediği algısı yaratacak şekilde ticari reklam amacıyla paylaşımda bulunamaz.
Mevzuata aykırı olacak şekilde bir mal veya hizmete ilişkin sağlık beyanında bulunamaz.

Bir mal veya hizmete ilişkin nesnel, ölçülebilir, sayısal verilere dayanmayan ve ispatı mümkün olmayan bilimsel araştırma ve test sonuçları hakkında iddialarda bulunamaz.

Doktor, diş hekimi, veteriner hekim ve eczacılar ile sağlık kuruluşları tarafından sunulan mal veya hizmetlere yönlendirmede bulunamaz, bu mal veya hizmetlerin tanıtımını yapamaz.

Kendisine reklam veren tarafından hediye edilmiş bir mal veya hizmeti kendisinin satın aldığı izlenimi oluşturamaz.

Bir mal veya hizmetin ticari reklamına ilişkin herhangi bir reklam verenden maddi kazanç ve/veya ücretsiz ya da indirimli mal veya hizmet gibi faydalar sağladığı süre boyunca kendisinin sadece bir tüketici olduğu izlenimi oluşturamaz.

Herhangi bir malın ticari reklamında, efekt veya filtreleme uygulamalarını kullanması durumunda görüntünün filtrelendiğini açıkça belirtecek.

Sosyal medya aracılığıyla bir mal/hizmet hakkında iletişim kurmak için sistematik olarak sahte veya var olmayan kimlikleri toplu olarak oluşturamaz ve/veya kullanamaz.

VİDEO PAYLAŞIMLARINDA HANGİ KURALLARA UYULACAK?

YouTube ve Instagram TV gibi video paylaşım mecralarında yapılan reklamlar ile canlı yayın niteliğinde olan paylaşımlarda, tüketicileri “daha fazla oku” gibi bir alanı tıklamak zorunda bırakmadan açıklama yapılmalı.
Yazılı ve sözlü olarak şu açıklamalardan en az birine yer verilmeli:

“Bu video [reklam veren] reklamlarını içermektedir.”
“Bu video, [reklam veren] ile ücretli işbirliğini içermektedir.”
“[Reklam veren]’in destekleri ile.”
“Bu ürünleri [reklam verenden] hediye olarak aldım.”
“Ürünleri bana gönderdiği için [reklam verene] teşekkürler.”

FOTOĞRAF PAYLAŞIMLARINDA HANGİ KURALLARA UYULACAK?

Paylaşılan fotoğrafın veya mesajın içinde ya da altında reklam verene ilişkin ad, marka, ticaret unvanı gibi tanıtıcı bilgilerden herhangi biriyle birlikte aşağıda belirtilen etiketlerden/açıklamalardan en az birine yer verilir:

Reklam

Reklam/Tanıtım

Sponsor

İşbirliği

Ortaklık

“@[Reklam veren] ile işbirliği”
“@[Reklam veren] tarafından sağlandı.”
“@[Reklam veren] tarafından hediye olarak alındı.”

REKLAM VERENİN SORUMLULUKLARI NELER?

Reklam veren, sosyal medya etkileyicilerini kılavuz hükümleri hakkında bilgilendirecek, ilgili kanun ve yönetmeliklere uymasını isteyecek.

Sosyal medya etkileyicilerinin yükümlülüklerini yerine getirmesi için çaba gösterecek ve ihlallere karşı önlem alacak.

Reklam veren, sosyal medya etkileyicilerinin kendi sorumluluğu olduğu gerekçesine dayanarak yükümlülüklerden kaçınamaz.

Kaynak TRT HABER

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Paylaş:

Popüler

Benzer İçerikler
Benzer İçerikler

Meyve Toplanan Billboard

Atıştırmalık markası Kind Snacks, Londra'daki bir reklam panosunu, yoldan...

Atv’den yeni sezonda dev proje geliyor!

Atv'nin yapımcılığını üstlendiği Fatih Sultan Mehmed filmi, yeni sezonda...

Teşkilat dizisinde ayrılıklar devam ediyor. Yeni sezonda izleyiciyi neler bekliyor?

Yeni sezonda Teşkilat dizisi nasıl olacak? Yeni sezonda Teşkilat...

Super Bowl Reklamları

Amerikan futbolu ligi şampiyonluk maçı Super Bowl, dünyanın en...